Koloranto

Artikelnummer: 324
Artikel 19 van 24
€ 55,00 € 15,00 (exclusief btw)
Overzicht

Doelstelling: Door het spelen met Koloranto wordt de vorm- en kleurwaarneming ontwikkeld. De kinderen leren van twee delen één geheel te maken: het vermogen tot analyseren en synthetiseren wordt geoefend.

Inhoud: - een kist met deksel (17 x 12 x 3 cm); - 9 kunststof opdrachtstroken (15 x 5 cm); - 2 x 18 kaartjes, 2 kleuren, 1 set met 1 stip; - 18 kaartjes, 1 kleur, 2 stippen; - 18 transparante kaartjes; - een handleiding.

Mogelijkheden: Memory (2 – 4 kinderen) De 36 kaartjes met gekleurde afbeeldingen (twee kleuren), 18 zonder en 18 met 1 stip, worden omgekeerd op tafel gelegd. De spelers keren om de beurt twee kaartjes om. Als de afbeeldingen identiek zijn, mag de speler de twee kaartjes houden. Als dit niet zo is, worden ze weer omgekeerd en is de volgende speler aan de beurt. Er wordt doorgespeeld, tot er geen kaartjes meer over zijn. Het kind dat de meeste paren heeft, is winnaar.

Visueel lotto (2 – 6 kinderen) De zes stroken met gekleurde afbeeldingen worden verdeeld en de kaartjes met 1 stip omgekeerd op een stapel gelegd. De spelers nemen om de beurt een kaartje van de stapel en kijken of de afbeelding op hun strook staat. Het passende kaartje wordt op de juiste plaats onder de strook gelegd. Als geen bijbehorende afbeelding wordt gevonden, dan wordt het kaartje weer onder op de stapel gelegd, en is de volgende speler aan de beurt. De speler die het eerst alle kaartjes heeft, is winnaar.

Verbaal lotto (2 – 6 kinderen) Dit spel verloopt als het vorige, met het verschil dat de spelleider beschrijft welke afbeelding en welke kleuren op het kaartje staan. De speler die denkt een kaartje te herkennen dat bij een afbeelding op zijn/haar strook past, meldt dit en mag het kaartje vergelijken. Als het goed is, mag het onder de strook worden gelegd. Past het kaartje niet dan wordt het onder op de stapel gelegd, enz.

Matrix (2 – 4 kinderen) Met de twee stroken met zwart/wit afbeeldingen aan de bovenkant en de kleurenstrook aan de linkerzijkant wordt het matrixveld gevormd. Een set gekleurde kaartjes (zonder stip) wordt omgekeerd op een stapel gelegd. De kinderen pakken om de beurt een kaartje van de stapel en leggen het op de juiste plaats, net zo lang tot de matrix compleet is.

Maak het plaatje compleet (2 – 6 kinderen) Alle zes stroken met gekleurde afbeeldingen en alle kaartjes met een kleur en twee stippen worden op tafel gelegd. Ieder kind mag een strook kiezen en er zelf de bijbehorende kaartjes bij zoeken. Nadat alle kaartjes correct onder de stroken zijn gesorteerd worden de transparante kaartjes op een stapel op tafel gelegd. De kinderen pakken nu om de beurt een transparant kaartje van de stapel en kijken of het op een van hun kaartjes past. Past het niet, dan wordt het kaartje weer onder op de stapel gelegd en is het volgende kind aan de beurt. Het kind dat als eerste zijn plaatjes compleet heeft gemaakt, is winnaar.

© 2016 - 2025 Cats-educatief | Leverancier educatief materiaal en meubilair | sitemap | rss